Pressemeddelelse august 2024

EQT Private Equity overtager aktiemajoriteten i AMCS, den førende leverandør af Performance Sustainability

Limerick, Irland - 14. august 2024 - AMCS, en global leder af bæredygtighedssoftware til grundlæggende industrier, og EQT Private Equity er glade for at kunne meddele, at EQT X og EQT Future (i fællesskab "EQT Private Equity") vil erhverve en majoritetsandel i virksomheden. Medstifteren, ledelsen og andre eksisterende investorer, herunder den eksisterende majoritetsinvestor Insight Partners, samt Clearlake Capital, Highland Europe og Ireland Strategic Investment Fund, forventes at beholde minoritetsandele.

AMCS blev grundlagt i 2003 og har hovedkontor i Irland og betjener ressourceintensive industrier, herunder affaldshåndtering, genbrug, transport, produktion og forsyningsselskaber. Med sin brancheførende SaaS-platform, som omfatter Enterprise Resource Planning, genbrug, transport og EHSQ & ESG-software, er AMCS stærkt positioneret til at understøtte sine kunders behov og skifte til en mere cirkulær økonomi. AMCS' marked vokser hurtigt takket være sekulær medvind, herunder væksten i kompleksitet i forbindelse med overgangen til større cirkularitet i forsyningskæderne, samt tendenser til anvendelse af cloud-software og stigende lovgivnings- og bæredygtighedsrapportering.

AMCS' løsninger hjælper med at levere øget ydeevne og effektivitet i kundernes drift, samtidig med at de støtter dem i at nå deres bæredygtighedsmål og opfylde lovkrav. AMCS' kunder omfatter nogle af de største affaldshåndterings- og genbrugsvirksomheder på verdensplan samt blue-chip produktionskunder. Med over 1300 medarbejdere i Europa, Nordamerika og Australasien betjener AMCS over 3800 kunder i 80 lande og hjælper med at håndtere mere end 700.000 køretøjer på verdensplan.

Partnerskabet med AMCS repræsenterer en meget tematisk investering for både EQT X og EQT Future. EQT Private Equity vil bidrage med sin omfattende erfaring inden for softwareværdiskabelse og impact acceleration for at støtte virksomhedens vækst- og bæredygtighedsambitioner. Der genereres mere end to milliarder tons affald om året, hvilket resulterer i en milliard tons CO2 og 3,2 procent af de globaleemissioner1, og derfor er der et klart behov for løsninger, der i sidste ende kan understøtte overgangen til en cirkulær økonomi. AMCS' løsninger er centrale for kundernes drift og har i kraft af deres førende position et enormt potentiale til at forbedre ressourceeffektiviteten for industrien som helhed.

Performance Bæredygtighed: Bæredygtighed, der betyder noget for forretningen

AMCS' Performance Sustainability Suite er operativsystemet til grundlæggende industrier, der gør bæredygtighed og rentabilitet mulig. Suiten styrer den daglige drift, f.eks. kontrakter og prissætning, logistik og transport, materialer og ressourcer, sundhed og sikkerhed samt bæredygtighedsinformation. AMCS Performance Sustainability Suite driver vækst og lønsomhed, optimerer effektivitet og sikkerhed, styrker virksomhedernes bæredygtighedsinitiativer og forbereder virksomhederne på den cirkulære økonomi og fremtiden. Med AMCS kan virksomheder forbedre deres præstationer og lettere skalere, hvilket gør det muligt for grundlæggende branchefolk at forlade planeten på en bedre måde, end de fandt den.

"På vegne af AMCS vil jeg gerne udtrykke vores dybeste taknemmelighed over for EQT, fordi de er på linje med vores vision om at styrke bæredygtigheden for organisationer globalt og kæmpe for den cirkulære økonomi. Deres opbakning er medvirkende til at støtte det transformative arbejde, vi udfører. Jeg vil også gerne takke vores dedikerede, mangeårige investorer Insight Partners, Clearlake Capital, Highland Europe og Ireland Strategic Investment Fund. Disse søjler i vores kapitalstruktur har endnu en gang vist deres urokkelige tro på AMCS gennem deres fornyede støtte. Vores fælles engagement med vores investorer er det brændstof, der driver AMCS til at styrke vores centrale rolle som leder inden for bæredygtig performance."

Jimmy Martin, medstifter og CEO, AMCS

Robert Maclean, partner i EQT Private Equitys rådgivningsteam, siger: "Vi har fulgt AMCS' udvikling tæt i mange år og har været enormt imponerede over, hvad virksomheden har opnået ved at etablere sig som en klar markedsleder og levere kontinuerlig innovation på vegne af sine kunder. Vi er overbeviste om, at AMCS har en fantastisk mulighed for yderligere at støtte den cirkulære økonomi og drive en større andel af genbrug i affaldsindustrien. Vi er meget glade for at samarbejde med AMCS' medstifter og CEO Jimmy Martin samt hele hans team om at levere på en spændende fælles vision for vækst."

Simon Griffiths, leder af EQT Futures rådgivningsteam, siger: "Vores investering i AMCS er helt i tråd med EQT Futures fokus på førende virksomheder, hvor markedsmulighederne og den meget stærke dekarboniseringsvinkel understøtter en langsigtet investeringshorisont. Vi mener, at AMCS er klart positioneret til at blive en langsigtet vinder, når verden skifter til en cirkulær økonomi, og vi ser frem til at støtte AMCS i at hjælpe med at drive denne tendens og levere på sine vækstambitioner."

Richard Wells, administrerende direktør hos Insight Partners, siger: "Siden vores første investering i 2015 har Insight haft det privilegium at støtte AMCS, som er blevet en global markedsleder, der driver positive forandringer i retning af en mere cirkulær økonomi. Vi ser frem til at uddybe vores støtte til AMCS, der ledes af grundlægger og CEO Jimmy Martin, i partnerskab med EQT, mens virksomheden fortsætter med at innovere og vokse."

Transaktionen er underlagt de sædvanlige betingelser og godkendelser. Den forventes afsluttet inden 1. kvartal 2025.

William Blair & Company fungerede som eksklusiv finansiel rådgiver for AMCS. Willkie Farr & Gallagher fungerede som juridisk rådgiver for Insight Partners. Arma Partners fungerede som eksklusiv finansiel rådgiver og Clifford Chance som juridisk rådgiver for EQT.

Om EQT

EQT er en formålsdrevet global investeringsorganisation med 246 mia. euro i samlede aktiver under forvaltning (133 mia. euro i gebyrgenererende aktiver under forvaltning) inden for to forretningssegmenter - Private Capital og Real Assets. EQT ejer porteføljeselskaber og aktiver i Europa, Asien-Stillehavsområdet og Nord- og Sydamerika og støtter dem i at opnå bæredygtig vækst, operationel ekspertise og markedsledelse. Få mere at vide på: www.eqtgroup.com. Følg EQT på LinkedIn, X, YouTube og Instagram.

Om Insight Partners

Insight Partners er en global softwareinvestor, der samarbejder med højvækstvirksomheder inden for teknologi, software og internet samt ScaleUp-virksomheder, der driver transformative forandringer i deres brancher. Pr. 31. december 2023 har firmaet over 80 mia. dollars i regulerede aktiver under forvaltning. Insight Partners har investeret i mere end 800 virksomheder over hele verden og har set mere end 55 porteføljevirksomheder blive børsnoteret. Insight har hovedkvarter i New York og kontorer i London, Tel Aviv og Bay Area. Insights mission er at finde, finansiere og arbejde succesfuldt med visionære ledere og give dem skræddersyet, praktisk softwareekspertise på deres vækstrejse, fra deres første investering til børsnotering. For mere information om Insight og alle dets investeringer, besøg www.insightpartners.com eller følg os på X @insightpartners.

Om AMCS

Hos AMCS er vi fokuseret på Performance Sustainability - at gøre det muligt for ressourceintensive industrier at øge bæredygtigheden og rentabiliteten. Vores specialbyggede softwareløsninger bygger på årtiers erfaring og er designet af folk, der forstår din virksomhed, og leverer praktiske løsninger til ressource-, affalds-, genbrugs-, transport-, produktions- og forsyningsindustrien.

Med hovedkvarter i Irland og kontorer i Europa, USA og Australien er AMCS en global markedsleder med over 1.300 missionsdrevne teammedlemmer. Vores teams kombinerede ekspertise gør det muligt for AMCS at levere innovative løsninger og omfattende indsigt, som hjælper kunderne med at skabe vækst og opnå varig succes. Som en betroet global partner samarbejder vi med 3800 kunder i mere end 80 lande og leverer digitale løsninger, der skaber meningsfuld og målbar effekt ved at øge kundetilfredsheden, forbedre bæredygtigheden og øge marginerne.

Hos AMCS er vi klar til at innovere sammen med dig - ved at bruge vores eksperter, processer og teknologi til at drive din virksomhed fremad og forberede dig på succes i en mere bæredygtig fremtid med netto nul kulstof. Få mere at vide på: www.amcsgroup.com.

Kontakter til medierne

Pressekontor
EQT
press@eq tpartners.com

Dwayne Weppler
AMCS Gruppe

AI til indsamling af affald

at kommunikere værdien af sundhed og sikkerhed til ledelsen

6 vigtige strategier til at optimere din ressourcestyring

Kom i kontakt med AMCS

Find ud af, hvordan vores ekspertise kan drive din virksomhed fremad, accelerere væksten og forbedre bæredygtigheden.